Monday, August 17, 2009

Pergaulan bebas punca terlanjur

Oleh : Jebat Aruna

Gua baru balik dari kedai mamak. Stendet sarapan ruji gua , telor sparuh ngan tea tarik. Kaw2 punya. Itu belum pekena kopi tarik lagi.

Tengah syok borak gua tengok 3 ekor pompuan ngan 2 ekor laki masuk. Budak2 lagi. Ikut bacaan gua dalam umo 19-20 la. Datang dari mana la pagi2 buta ni. Itu yang 1st gua pikir. Bila tengok dak2 laki ngan pompuan tu kemain sronok lagi gesel2 n peluk2 bahu, siap makan bersuap2 lagi, gua dah boleh dapat kesimpulan baik punya. Ni tak lain ni. Gua agak dorang datang dari satu2 tempat, bukan datang dari rumah.

Budak2 lagi beb. Yang pompuan tetek pun nampak tak nampak je lagi. Ada la salah sekor tu yang agak berisi skit. Body montok bikin cair la gua cakap. Tak heran la yang si laki tu pun kemain mngada2.

Gua sound kat member gua. Mana la mak bapak budak2 ni. Tak semena2 member gua cakap salah sorang budak pompuan tu dia kenal. Budak blok dia. Selalu balik 3 -4 pagi. Mana dia pergi tak pulak member gua cakap. Ala, KL beb , biasak la tu. Mak bapak budak2 tu sibuk keje. Anak kat KL , mak kat Puchong.

Huh. Ni memang cari pasal nak kena maki ngan gua la. Elok2 gua nak tobat , pagi2 terpaksa maki orang pulak. Abih la pahala solat subuh gua tadi. Ngee..

Bodoh piang punya mak bapak. Pandai buat anak daripada jaga anak. Gua tak leh terima lu punya alasan nak cari keje then lu tinggal abaikan anak2 lu. Gua tak setuju beb. Anak2 lu tu amanah. Lu ingat benih lu pancut tu tak kena soal ke bila dah besar panjang? Mana tanggungjawab didikan lu kat dia. Bukan takat bagi duit je, didikan moral tu lagi penting. Kalo ada moral , ada agama , anak lu tak ikut jantan suka2 camtu. Kuang2 dia ada rasa malu.

Terlanjur

Kebetulan Astro tengah tayang Dato Fadhilah Kamsah membebel pasal penceraian. Skali lagi ostad kimak si Akil kena maki ngan gua. Itu dah satu hal. Antara yang gua tertarik, dia sebut tentang penceraian nih banyak disebabkan asas masa kawin dulu tak betul. Asas masa kawin dulu sebab terlanjur, so nak bertanggungjawab mereka pun kawin. Bukan atas asas yang betul . Akhirnya tak sebulu , bergaduh then cerai.

Bawah satu tajuk memangla nampak bermoral kalo si lelaki nak bertanggungjawab pas terlanjur - atau sengaja lanjur. Tapi bawah tajuk rumahtangga, kawin dengan tujuan camtu berisiko tinggi untuk bercerai. Sok2 lu mengungkit la itu ini.

Bagi gua senang je. Lu orang kekang pergaulan bebas ni. Control abes2an. Paling tidak lu orang control anak2 lu orang. Lu orang memang kena bangsat ngan gua kalo jadi spesis yang pandai beranak tak pandai jaga anak. Baik lu orang jadi kebau dari jadi orang.

Ikut psikologi beb. Bila dah berdua2 camtu kemain melentok depan2 orang , belakang orang sape tau. Dah kompom2 lagi teruk punya. Aci kerat jari atuk gua la. Ops atuk gua dah meninggal. Atuk lu orang la. Nabi pun cakap , kalo berdua2 jantan ngan betina, kat tengah2 tu setan. Bila setan kat tengah, bukan setan tu jadi dinding kat lu orang. Bodo piang punya manusia. Kalo dah bodo pegi la mengaji.

Setan tu kerja dia menghasut. Sekali lu pegang tangan , dia suh pegang bahu. Dah pegang bahu suh usap2 bahu. Kalo yang betina tak pakai tudung , suh belai2 rambut. Babak seterusnya lu orang sendiri mau pikir la. Tak kan satu2 gua nak ajar. Sampai bila lu orang nak pandai. Kesimpulannya, takde sape pun boleh jamin bila lu orang bergaul bebas camtu tak kan berlaku maksiat dan tak kan terlanjur. Lu orang nak jamin diri sendiri? Kiamat la beb.

1 comment: